Geschiedenis van de vouwfiets
Vaak wordt gedacht dat de vouwfiets een eigentijdse variant is van de reguliere fiets, speciaal ontworpen om gemakkelijk te worden meegenomen in treinen en auto’s. Echter, de vouwfiets is bijna net zo oud als de traditionele fiets en heeft in de loop van de geschiedenis diverse opmerkelijke toepassingen gekend.
Schippersfietsen
Aan het einde van de 19e eeuw werden de eerste vouwfietsen ontwikkeld, vervaardigd door diverse fietsenmakers en smeden in Nederland. Destijds stonden ze ook bekend als schippersfietsen, vanwege hun veelvuldige gebruik in de scheepvaart. Deze vroege vouwfietsen werden gecreëerd door scharnieren in te bouwen in het frame van reguliere fietsen, waarbij het midden van het frame meestal inklapbaar was.
Militaire doeleinden
Naast de scheepvaart werden de eerste vouwfietsen voornamelijk ingezet voor militaire doeleinden. Wereldwijd werden deze fietsen geproduceerd, met een bijzondere populariteit in landen als Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Engeland. De eerste militaire vouwfietsen, zoals de Amerikaanse fiets Ryan en de Franse fiets Gerard met het zadel boven het achterwiel, dateren uit het einde van de 19e eeuw. Het Nederlandse leger toonde ook interesse en rond 1900 werden enkele modellen geïntroduceerd, waaronder de kapitein Wagtendonk vouwfiets en de Fongers militaire vouwfiets. Tijdens zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog werden vouwfietsen gebruikt door militairen voor het bereiken van moeilijk toegankelijke locaties, koeriersdiensten en geruisloze verplaatsingen.
De Vouwfiets in het moderne Leger
Vandaag de dag worden vouwfietsen nog steeds veelvuldig gebruikt in legers over de hele wereld. De Nederlandse Defensie werkt momenteel aan een elektrische vouwfiets genaamd de Trefecta, specifiek ontworpen voor de missie in Afghanistan. Deze fiets is gemaakt van robuust materiaal, waardoor hij bestand is tegen zware omstandigheden en veel gewicht kan dragen. Met een topsnelheid van 70 km per uur biedt de Trefecta niet alleen praktische voordelen, maar heeft hij ook een minder intimiderend uiterlijk dan militaire voertuigen, wat nuttig is tijdens vredesmissies.
Vouwfietsen voor burgers
In de jaren ’20 werden opvouwbare sturen ontwikkeld om de bredere fietssturen, die problemen veroorzaakten in de smalle steegjes van Nederlandse huizen, te omzeilen. Rond 1930 werden de eerste vouwfietsen specifiek voor forenzen geïntroduceerd. Wat ooit door reguliere fietsenmakers werd gedaan, ontwikkelde zich geleidelijk tot een specialiteit met de opkomst van speciale vouwfietsproducenten. Steeds meer Nederlanders erkenden de voordelen van vouwfietsen voor woon-werkverkeer.
Met de groeiende vraag naar vouwfietsen verbeterde ook de kwaliteit ervan. De vroege vouwfietsen voor forenzen waren aanvankelijk simpelweg reguliere fietsen met wat scharnieren, maar ze evolueerden naar moderne vouwfietsen met kleinere wielen, aangepaste afmetingen, lichtere materialen en geavanceerde vouwtechnologie.